© Cabello 2019.

1969

Midden in de tijd vol “Peace” en bloemen, The Beatles hadden net hun concert gegeven op het dak

van de Apple Studio’s in Londen, opende Liky Severius-van de Meerendonk, na een tijd

als vertegenwoordigster in pruiken en haarstukjes, haar eigen pruikenwinkeltje in

Roermond. Halverwege de Schuitenberg op nummer 35, de oude muziekwinkel van

Versteegen. Een herhaling van de pruikentijd diende zich aan, Dames wilden uitgaan en

aparte kapsels dragen, zonder hun eigen haar te hoeven kleuren of anderzijds. Een

pruik maakte dat mogelijk. ‘s Avonds hip in de disco en ‘s

morgens weer netjes op het werk. Neem daarbij de komst van

nieuwe synthetische vezels die al een veel natuurlijker aanzien

hadden dan de Nylon-vezel die tot dan toe werd gebruikt. Door die

nieuwere vezels werd een pruik ook aanmerkelijk betaalbaarder. De dames

stonden in de rij voor het modieuze hebbedingetje. Maar ook de paardenstaarten

trokken veel aandacht

Andere tekst

Ook aan deze tweede pruikentijd kwam een einde, maar niet aan de ontwikkeling van haarwerk. Nog mooiere

vezels, niet meer van echt haar te onderscheiden en veel meer aandacht aan draagcomfort. Van mode-object

veranderde de pruik in een “prothese”. Dames met dun haar, Zusters die hun kap mochten afdoen, patiënten met

hoofdhuidziekten en patiënten die bestraling en/of chemotherapie moesten ondergaan. Voor al deze mensen was

er nu een hulpmiddel dat nauwelijks van hun eigen kapsel te onderscheiden was en dat zich ook een hele dag

prettig liet dragen.

De echt haren pruik werd ook niet vergeten. Deze transformeerde van een zwaar mutsachtig geval, naar een

haarwerk dat niet van het eigen haar was te onderscheiden en nog maar de helft woog.

Ook de modellen werden mooier en mooier. Grote namen ontwierpen kapsels. Cabello is altijd met zijn tijd

meegegaan en heeft zich nooit beperkt tot één merk of leverancier. Voorop stond (en staat nog steeds) De klant

moet zich goed voelen, de kwaliteit moet uitstekend zijn en de prijs betaalbaar!

Toen Liky met pensioen wilde gaan, werd gekeken hoe de winkel voortgezet kon worden. Schoondochter Ankie

Severius-van der Zwaan leek het wel wat en zou een jaar in de leer gaan. Na een paar maanden echter, vond Liky,

dat Ankie voor het vak geboren was. Ze hoefde haar niets meer bij te brengen, nee, Ankie was een natuurtalent.

Nu, 35 jaar nadien, is de winkel van Cabello nog steeds te vinden aan de Schuitenberg 35, uitgebreid met een

theater-, carnaval- en outletafdeling op 35A. Is ervaring en kennis van alles wat met hoofdhuid, haar en

hoofdbedekking te maken heeft alleen maar groter geworden. En het leuke is, dat al deze kennis nu wordt

overgedragen op Madeleine, de dochter van Ankie, die overigens het talent van haar moeder heeft georven.

© Cabello 2019

1969

Midden in de tijd vol “Peace” en bloemen, The Beatles

hadden net hun concert gegeven op het dak van de

Apple Studio’s in Londen, opende Liky Severius-van de

Meerendonk, na een tijd als vertegenwoordigster in

pruiken en haarstukjes, haar eigen pruikenwinkeltje in

Roermond. Halverwege de Schuitenberg op nummer

35, de oude muziekwinkel van Versteegen. Een

herhaling van de pruikentijd diende zich aan, Dames

wilden uitgaan en aparte kapsels dragen, zonder hun

eigen haar te hoeven kleuren of anderzijds. Een pruik

maakte dat mogelijk. ‘s Avonds hip in de disco en ‘s

morgens weer netjes op het werk. Neem daarbij de

komst van nieuwe synthetische vezels die al een veel

natuurlijker aanzien hadden dan de Nylon-vezel die tot

dan toe werd gebruikt. Door die nieuwere vezels werd

een pruik ook aanmerkelijk betaalbaarder. De dames

stonden in de rij voor het modieuze hebbedingetje.

Maar ook de paardenstaarten trokken veel aandacht

Ook aan deze tweede pruikentijd kwam een einde,

maar niet aan de ontwikkeling van haarwerk. Nog

mooiere vezels, niet meer van echt haar te

onderscheiden en veel meer aandacht aan

draagcomfort. Van mode-object veranderde de pruik

in een “prothese”. Dames met dun haar, Zusters die

hun kap mochten afdoen, patiënten met

hoofdhuidziekten en patiënten die bestraling en/of

chemotherapie moesten ondergaan. Voor al deze

mensen was er nu een hulpmiddel dat nauwelijks van

hun eigen kapsel te onderscheiden was en dat zich

ook een hele dag prettig liet dragen.

De echt haren pruik werd ook niet vergeten. Deze

transformeerde van een zwaar mutsachtig geval, naar

een haarwerk dat niet van het eigen haar was te

onderscheiden en nog maar de helft woog.

Ook de modellen werden mooier en mooier. Grote

namen ontwierpen kapsels. Cabello is altijd met zijn

tijd meegegaan en heeft zich nooit beperkt tot één

merk of leverancier. Voorop stond (en staat nog

steeds) De klant moet zich goed voelen, de kwaliteit

moet uitstekend zijn en de prijs betaalbaar!

Toen Liky met pensioen wilde gaan, werd gekeken hoe

de winkel voortgezet kon worden. Schoondochter

Ankie Severius-van der Zwaan leek het wel wat en zou

een jaar in de leer gaan. Na een paar maanden echter,

vond Liky, dat Ankie voor het vak geboren was. Ze

hoefde haar niets meer bij te brengen, nee, Ankie was

een natuurtalent.

Nu, 35 jaar nadien, is de winkel van Cabello nog steeds

te vinden aan de Schuitenberg 35, uitgebreid met een

theater-, carnaval- en outletafdeling op 35A. Is ervaring

en kennis van alles wat met hoofdhuid, haar en

hoofdbedekking te maken heeft alleen maar groter

geworden. En het leuke is, dat al deze kennis nu wordt

overgedragen op Madeleine, de dochter van Ankie, die

overigens het talent van haar moeder heeft georven.

Jaar
Jaar